Lessen

Lesaanbod

Ons lesaanbod bestaat uit verschillende vormen van yoga. Het aanbod varieert tussen inspanning en ontspanning, biedt uitdaging voor zowel beginners als gevorderden en biedt mogelijkheid voor verdere verdieping in de thematiek van yoga.
Ashtanga Basic

Ashtanga yoga is een dynamische en intensieve vorm van yoga met een vaste reeks houdingen. De vaste reeks zorgt ervoor dat je minder afhankelijk bent van de uitleg van een docent en je aandacht naar binnen kunt brengen. Zo kun je de focus leggen op een goede uitvoer van de houding gestuurd door je ademhaling.

In deze Ashtanga Basic les doorlopen we de Ashtanga Primary Series op rustige wijze en geven we uitleg. Er is veel aandacht voor de juiste ademhaling en het hebben van de juiste focus. Deze les is bij uitstek geschikt voor de beginnende (astangha) yogi die wil leren hoe je bepaalde houdingen op een juiste en verantwoorde manier kunt uitvoeren. Indien nodig geeft de docent variaties op houdingen, fysieke ondersteuning en aanpassing in de houdingen. De standaardduur van deze les is 75 minuten, maar is ook te volgen in een les van 60 minuten.

Ashtanga Half Led

Ashtanga yoga is een dynamische en intensieve vorm van yoga met een vaste reeks houdingen. De vaste reeks zorgt ervoor dat je minder afhankelijk bent van de uitleg van een docent en je aandacht naar binnen kunt brengen. Zo kun je de focus leggen op een goede uitvoer van de houding gestuurd door je ademhaling.

In deze Ashtanga Half Led les word je begeleid door de eerst helft van de Ashtanga Primary Series. Lessen worden gegeven in een mix van Nederlands en Sanskrit. Het tempo en niveau ligt hoger dan bij de Basic les en er is minimale uitleg wat betreft houdingen en transities. Je wordt nog steeds geholpen met uitlijning, bandhas en ademhaling. Indien gewenst krijg je van de docent fysieke aanpassing en ondersteuning. Deze les duurt 75 minuten.

Ashtanga Mysore

Ashtanga yoga is een dynamische en intensieve vorm van yoga met een vaste reeks houdingen. De vaste reeks zorgt ervoor dat je minder afhankelijk bent van de uitleg van een docent en je aandacht naar binnen kunt brengen. Zo kun je de focus leggen op een goede uitvoer van de houding gestuurd door je ademhaling.

In deze Mysore les voer je zelfstandig jouw Ashtanga beoefening uit en kun je binnen de lestijden (zie rooster) op ieder gewenst moment beginnen. In tegenstelling tot een reguliere les krijg je één-op-één aandacht van de docent die jou geleidelijk nieuwe houdingen aanreikt zodat je deze correct kunt aanleren. Je krijgt persoonlijke aanpassingen in de houdingen zodat je je uitlijning en techniek kunt verbeteren. Zo vergroot je je bewustzijn in de houdingen en boek je vooruitgang in de ontwikkeling van jouw beoefening. Deze les is geschikt voor zowel beginners als gevorderden. 

Yin

In een Yin Yogales worden zittende en liggende houdingen 3-5 minuten vastgehouden. Hierdoor wordt het bindweefsel in het lichaam gestimuleerd, de spieren zijn volkomen ontspannen. Yin Yoga combineert de kennis van Hatha Yoga met de meridianen van de Chinese geneeskunde, de taoïstische filosofie en boeddhistische meditatietechnieken. De les is rustig, aardend en helpt je om te herstellen en op te laden.).

Vinyasa

Vinyasa Flow is een aftakking van Ashtanga yoga, maar kent geen vaste reeks. De houdingen worden vloeiend uitgevoerd en gestuurd door de ademhaling. De inhoud van de lessen wisselt regelmatig en het niveau wordt aangepast aan de groep. De docent geeft diverse opties voor het uitvoeren van de houdingen en indien gewenst ontvang je aanpassingen om je in de uitvoer van de houdingen te ondersteunen. Deze les is geschikt voor zowel beginners als gevorderden en duurt 60 of 75 minuten (zie rooster).

Ashtanga Full Led

In deze Ashtanga Full Led les word je begeleid door de eerst volledige eerste serie van Ashtanga Yoga, de Primary Series. Lessen worden gegeven in een mix van Nederlands en Sanskrit. Het tempo en niveau ligt hoger dan bij de Basic les en er is minimale uitleg wat betreft houdingen en transities. Je wordt nog steeds geholpen met uitlijning, bandhas en ademhaling. Indien gewenst krijg je van de docent fysieke aanpassing en ondersteuning. Deze les duurt 90 tot 105 minuten.

Hatha

Hatha is een vorm van yoga waar je rustig van houding tot houding beweegt. Er is voldoende tijd voor uitleg en ondersteuning, waardoor je in een houding goed kunt gronden. In de les worden veelal klassieke houdingen (asana’s) doorlopen waarbij je soms gebruik maakt van hulpmiddelen. Door het tempo heeft de docent voldoende tijd om je te helpen en te ondersteunen bij houdingen. De les is voor ieder niveau, maar vooral voor de student die wat extra uitleg en een langzamer tempo fijn vindt. Deze les duurt 60 of 75 min.

Gentle Flow

Gentle flow yoga is een zachte vorm van yoga die zijn oorsprong vindt in de Ashtanga yoga traditie. In deze les beweeg je op een rustig tempo met aandacht voor de ademhaling en is er meer tijd voor ontspanning en meditatie. De les is fijn voor beginners, maar ook voor ervaren beoefenaars als je herstellende bent, na zwangerschap of als je het rustig aan wil doen. Je wordt op een zachte en energieke manier uitgedaagd met respect voor je fysieke grenzen. De les integreert Restorative Yoga van Iyengar met rustige beweging, ademhalingsoefeningen en geleide meditatie.

Lesrooster

In de maanden juli en augustus geldt er een zomerrooster en zijn er ook buiten lessen zoals aangegeven in t rooster.

 

Workshops & evenementen

In onze workshops leren wij je meer over de filosofie van yoga en verdiepen we ons in specifieke technieken of stijlen van yoga. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen zodat onze yogi’s ook buiten de lessen ervaringen kunnen delen. Ben je geen lid bij Yoga 013, maar wil je toch deelnemen? Dat kan door je aan te melden voor het evenement.
 

Aanmelden voor de lessen of een workshop volgen?

Via ons online boekingssysteem kun je je aanmelden voor je favoriete lessen en/ of workshops.